Toastmaster & Värd

Är det en stor fest med många gäster kan det vara bra att be någon vara värd/värdinna och/eller toastmaster/-madame. Man bör välja någon med gott ordningssinne som inte har något emot att prata inför publik.

Värden/värdinnan är ansvarig för att hälsa välkommen å dina vägnar samt för att se till att gästerna får den allmänna information de behöver för att det ska bli riktigt trevligt på plats. T.ex. var toaletterna finns, vilka hålltider som gäller, var presentbordet är och ett bra taxinummer.

Toastmaster/-madame ansvarar för att samla in uppgifter om vilka som vill hålla tal och planera vem som ska prata när. Vid själva festen är toastmastern/-madamen ansvarig för att introducera talarna. I vissa fall hjälper värden/värdinnan alternativt toastmastern/-madame till med OSA och att hantera specialönskemål från gästerna också. Det är vanligt att man kombinerar värdskapet och toastmaster/-madamuppgiften och istället har två personer som är ansvariga både för informationen och att introducera framträdanden.

TÄNK PÅ!

Välj värd/toastmaster eller värdinna/toastmadame med omsorg – det är meningen att du helt ska kunna slappna av och lita på att de gör ett bra jobb under festen.

Om du väljer bordsplacering – placera toastmaster/toastmadame så att gästerna ser dem bra alt. så att de enkelt kan ta sig till plats där de syns. Se till att de har rätt förutsättningar så att alla hör vad de säger.